Rabu, 22 April 2009

miskin(episod 11)

mak.. along nak kuarkan semua duit.. 
along rasa biarlah mara..
dari along tgu baik along buat,, biarlah kecik pun
sekurangnya along tak brhutang

ikutlah,, jangan semua duit terbang sudah,,
mana mak boleh tolong mak tolong..

ngan abah akubagitau aku nak berenti keje jaga kedai tayar die
nak uruskan pengurusan kedai
nampaknya banyak bende kena buat sendiri
nak kene wyring,, beli komp,, pentadbiran,, semua sendiri
aku jual habis segala apa yang aku pernah ada
yang ada ps2, mp3, itu jer
yang len hanguss

aku mula rasa mara ni pembohong

pertama, bila aku tanya mara rompin mereka suruh tanya kuantan
bula aku tanya kuantan mereka kta mara kuala lumpur belum serahkan duit,, maknanya takder duitla
bila aku tanya kuala lumpur mereka kata duit telah diagihkan pada setiap negeri pada setiap bulan
bila aku tanya kuantan bagitau mara kl dah serahkan uit mereka kata memang duit ada tapi kena bagi kontraktor dulu
bila aku tanya kl balik mereka kata pengursan kuantan

ok
aku nak tnya sapa?
tanya anak Tun Abdul Razak?
jawapannya ialah
"kita memperuntukkan 60 billion untuk membantu semua golongngan dalam masa sukar sekarang.. kita mahukan graduan2 memiliki perniagaan sendiri untuk mmbuka peluang pekerjaan. kita akan pastikan , bajet mini ke dua ini akan terus sampai ke tangan rakyat. kita juga berharap dengan bajet mini ini,, kita akan mampu mngatsi krisis ekonomi serantau"

aku nak tanya Noh Omar?
jawapannya
"kita akan memberi sokongan dan galakan ke pada mana2 graduan yang berminat untuk memulakan perniagaan. pembiayaan sehingga 50ribu akna diberikan"
dalam masa yang sama
"kita membeli baju angkasawan ini dengan harga 200ribu mengenangkn dr angka-sawan kita  ini adalah bekas pelajar mara"

tanya siapa?
siapa? SIAPA?!!!

tanya mak aku
mak,, along tak cukupla
dalam 10ribu
sekarng dah habis duit dah
(huuuuu,, duit kawin aku rm30ribu dah takderrr... aku takleh kawinla sekarang...huuuu
sedeyyyy)

mak cuba

yupp. mak aku gak tolong aku
aku taknak susahkan abah,, sebab bisnes abah aku pun banyak modal dia nak guna
kontraktor kelas A pun hutang ngan bapak aku tau(rm1000 je) hehehe.. 

so perjalann bermula

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sedih plak aq dgar kisah mu ni
jd bila kt nak mulakan prniagaan mmg susah lah
tp aq tabik dkt awk lah