Isnin, 29 Jun 2009

Bila bangun dari tidur

Aku dah biasa hidup gile2.. buat ape sahaja yg akur rsa ssuai ngan kehendak aku..
Adakala,, aku buat bua bernde yg ramai orang tak suke
Adakala, perbuatan aku menampakkan sikap aku yg pentingkan diri, degil dan sombong..

Tapi,, bagaimana pada 1 hari,, apabila aku bangun dari tidur aku perasan bahawa aku terpaksa membuat keputusan yang melibatkan ramai orang..
Mungkin keputusan kali ini akan melukakan hati mak, abah,, angah dan ya..
Mungkin perbuatan ini akan menimbulkan raksi gelak tawa dari mereka2 yg treus manyangkakan aku masihla seorang remaja yg tak tahu apa2..

Tapi,, bagaimana kalau keputusan ini boleh wat keluarga aku bahagia?
Betulkah..

kali terakhir aku memperkenalkan seorang kawan perempuan pada mak aku masa 4 tahun lepas dalam sebuah program motivasi anjuran Dato' Dr Hassan Ali di Terengganu,, pada masa itu,, aku barulah berusia 20 tahun dan aku bekerja sambilan di kompeni Dato' sebagai Ketua Fasilitator, ataupun sekadar fasilitaior biasa..

Pada masa tu,, mmg mak payah nak terima.. tapi aku berjaya yakinkan mak,, mak pun merestui,,adik perempuan aku kata ok,, adik laki aku tak kesah,, abah aku mmg tak eprnah cakap taklehh..

Tapi apakan daya.. selang 1 tahun++ kami berpisah atas ketidaksefahaman.. Puas gak aku nak cover malu pada mak.. yela,, gaya cakap macam takkan putus dan akan bahgia..
Tapi,, itulah jodohkan?
hmm..

Aku jadi agak bengong pada masa tue.. yerla.. takderla gadoh,, takderla benci,, takderla maki2,, malah kami takder ape masalah pun.. cuma masalahnya kami terlalu rapat dan pada usia muda,,
Matlamat tak jelas.. Terlalu kekanak2an

Sehinggalah kini..

Bila bangun dari tidur..

Sebagai lelaki(Yupp.. rasanya aku bukan budak2 lelaki)
yg sudah bekerjaya.. sudah memiliki tempat berteduh sndiri,,
kedudukan kewangan yg agak selesa,, (tapi takder lesen dan kereta)

aku terjaga.. kenapa aku tak kawen...
(teringat aku sorang mmber perempuan ada sound aku.. blog ko ni pasal dara dan kawen je ekk)
hahha.. aku tak tahulah nak jawab ape.. cuma mungkin kerana ini blog aku.. dan aku boleh rsanya nak mnulis aper sahaja..kann???

sambungan..

kenapa aku tak kawen?
aku tanya pada diri aku..

Iskk..

Haha.. tapi masa aku bangun tido tu.. aku masih solo..
kakaka
hahha.. slpas aku clash ngan awek aku dulu.. aku takderla plak mencari penganti,, setakat kawan2 ada kot..

cuma pada masa tu.. adala berkawan2 ngan seseorang dlm internet.. kan tokey cc.. kat mana lagik nak cari pasangan hidup.. mst cari pasangan hidup on9 gakkan?
haha

tapi.. tak pernah jumpa,, jauh,, tak berapa kenal,, jarang berhubung,, tak kenal hati budi,,
so? camnr?

Sumpah,, aku tak mintak perasaan nak nikah ni datang begitu cepat..
memangla kadang2 ada terpikir secara nakal adala..
tapi kali nie,, cam aku perasaan sangat kuat..
macam terngaiang-ngiang di telinga aku
"ko perlu kawen.."
"ko perlu kawen.."
"ko perlu kawen.."

Arghhh..tensennnn..
yerla.. tapi ngan sapee??

Takkan ada orang nak terima aku serta merta...

Takkan perempuan leh jatuh cinta pandang pertama kat aku..cam mustahil jeee

Takkan ada perempuan dalam diam sukakan aku.. kalu ada nak wat camner..die diam.. so mana aku tauu..

Takkan nak mintak mak aku tolong carii?? taknakla.. nanti die tag team ngan bini pilihan die.. mati arr aku 2 lawan 1..

Takkan minta abah aku cari.. die sndiri masih mencari sorang lagikk(kakaka..sori arr abahh..gurau)

Takkan mintak adik pompuan aku carikk.. nanti dapt yg perangai suke marajuk,, perangai budak2.. sekali2 cute la.. hari2 mengadap ke mangada tu ada kena sepakk..

Takkan mintak adik laki aku cari,, nnt die sndiri yg syok.. ada adik beradik berbunuhan berebut calon..

so?

so?

so?

Aku diam jee hari tue..

Aku tunggu hari Jumaat.. sebab hari jumaat aku kena balik rumah..

Hari ditunggu telah tibaaa

Lokasi : Meja Makan
Masa : Selapas Sembahyang Jumaat
Siapa : Aku,, Mak aku,,

'sedapla mak masak' ehemm.. anak mak ni bersuara
'ermm'seorang ibu meng'ermmm'kan sahaja

'mak.. hujung tahun ni kalu along nak masuk minang boleh?' direct o da point.. aku tauu..tak guna berbasa basi.. mst aku nangis gakk
'bende cakap merepek nie?? gatal sangat?? biroh sangat nak berbini.. biar dulu' kan betull.. ini dah bawa kepda titisan air mata aku yg pertama

'Mak! along dah keje,, dah ada kerje,, dah cukup dah syarat.. along mintak izin ngan mak nie.. mak tau tak.. aper lagi along kurang.. cume kawen je.. lengkap dah hidup along,,'
yahhh.. tak tunggu tunggu lagikk.. air mataku mengalir laju.. untuk menambahkan dramatisnya.. aku menyandarkan kepala aku di lengan mak sambil peluk mak perlahan..

'along ingat senang? nak kawen nie.. duit ada? nak bagi dia tinggal kat mana.. rumah nie.. bagila lawa skit.. buat bilik dulu.. ini tak,, ensel pun tak der.. langsir.. dah bertahun tak tukar.. bagila adik abis dulu.. tgu je la,, umur 27, 28 nak kawen2 la'
hmm.. aku dah sedia sebenarnya

'mak.. along ank tunag je.. bukan nak kawen lagik.. kedai skrag dah ok.. dah ada pelanggan tetap,,mak nak tgu,, sedangkan mungkin budak tu semakin tambah usia die.. along ni bukan hensemm.. ada orang nak pun syukurla.. mak nak tgu nnt,, tapi camner kalu takder orang nak?'
hujah aku...

aku,, pegang tangan mak aku,, erat,, aku sandarkan bahu aku pada mak aku.. aku cakap perlahan2..

"mak,, along cakap ni nak mintak restu mak.. along tak datang tibe2 cakap.. 'mak!along nak tunang dah'tak,, along cakap dulu kat mak.. mak fahamla along.. along dah besar..'

'bawak tunjuk ke mak'
perlahan mak aku jawab..

aku peluk mak aku.. dan cakap
'heee.. mana ada lagikk.. kan along mintak restu dulu.. kalu mak kasi along gi la mngorat.. kalu mak tak kasik,, along takderla nak ngorat..'

'dah tu kenapa gatal sangat?'mak aku tya
'kan along cakap,, mintak restu dulu la,, dah skrang mak dah kasik ekk.. jgn tarik balikk.. nnt along gi mngorat,, hehhehe'

kes ni habis di sini sahaja sehinggalah........................

Tiada ulasan: